Media


SCM November 2016 



Steeds meer dames duiken het krachthonk in. En dat is goed nieuws! Naast de uiterlijke veranderingen heeft krachttraining ook een aantal andere belangrijke voordelen. Welke dit zijn, lees je hieronder.


1. Meer zelfvertrouwen

Krachttraining en sport in het algemeen geeft een fijn gevoel. Dit fijne gevoel komt door de gelukstofjes zoals dopamine en serotonine. Daarnaast hebben deze stofjes een positief effect op je zelfvertrouwen. Sporten zorgt dus niet alleen voor een goed gevoel, maar zal er ook voor zorgen dat je zeker bent over jezelf. Zowel mentaal als fysiek!

2. Dames die trainen, begrijpen mannen beter

Voorheen was het zo dat mannen vooral in het krachthonk stonden om te werken aan een sterk en mooi lichaam. Sinds een aantal jaren is dit aardig aan het veranderen. Vrouwen beginnen steeds meer met krachttraining om hun billen, benen en buik te shapen. Naast de fysieke ontwikkelingen heeft dit als voordeel dat je je als vrouw veel beter kan inleven in mannen die uren in de gym staan zwoegen. Dit voorkomt zoals je begrijpt heel veel break-ups 😉

3. Eet als een man

Al die uren in de gym zorgen ervoor dat je veel meer calorieën verbrandt. Dit betekent ook dat je meer moet eten om op gewicht te blijven. Oftewel, al die uren zwoegen zorgen ervoor dat jij soms meer mag eten dan een man die niet sport!

4. Makkelijker verhuizen

Al die krachttraining is natuurlijk superhandig bij de volgende verhuizing. Door al dat gesquat til je met gemak een koelkast op tijdens het verhuizen. Voortaan trommel je gewoon wat potige vriendinnen op om je spullen te verkassen naar je nieuwe stekje.

5.  Afvallen

Vrouwen kunnen dus wel degelijk van krachttraining afvallen en niet breed en mannelijk worden. Na een krachttraining blijft n.l. je metabolisme tot 24 uur erna nog verhoogd! In die 24 uur blijf je dus nog calorieën verbranden. Met cardio gebeurd dit alleen op het moment zelf. Hoe meer spiermassa je opbouwt, hoe meer je ook in rust verbrand! Als je cardio in combinatie doet met krachttraining, ga je veel mooiere en snellere resultaten zien!

Hieronder een aantal tips:

Tips

– Minimaal 2 á 3 keer per week krachttraining. Hoe meer spiermassa, hoe meer je vetpercentage daalt.

– Zware gewichten pakken. Ben niet bang dat je breed wordt van zware gewichten.

– Werk met een trainingsschema. Als je dit niet fijn vindt, zorg dan in ieder geval dat je oefeningen afwisselt en niet maandenlang hetzelfde doet.

– Doe niet alleen oefeningen op de apparaten die in de sportschool staan. Train ook een keer met je eigen gewicht of met losse gewichten. Je gebruikt hierbij je hele lichaam en dat zorgt weer voor meer verbranding en meer spiergroei.

– Korte intense trainingen. Een uur trainen is echt genoeg. Dan haal je het maximale uit je training. Hou je rust kort en ga weer door.

-Doe 5 of 6 oefeningen per grote spiergroep. Dit zijn o.a. je benen en rug. En voor de kleinere spiergroepen doe je 3 oefeningen per spiergroep. Dit zijn o.a. je biceps, triceps en kuiten. Door je grote spiergroepen te trainen worden je buikspieren ook eerder zichtbaar (mits je gezond eet). Je kan nog zoveel buikspieroefeningen doen, maar als je een laagje vet hebt ga je ze nooit zien.

– Voer de oefening langzaam uit. Een langzaam tempo maakt de oefening veel zwaarder en intensiever. Je verzuurt en je hebt het gevoel dat je bijna niet meer kan, maar als je dan toch in de sportschool bent, doe het dan gelijk goed zodat je het niet allemaal voor niks doet.

Kortom: krachttraining voor vrouwen is een échte aanrader! Kom naar onze sportschool en wij zorgen voor de begeleiding!